Miejsca do polowania.
Zuo jest bardzo zue - 02-04-2009 21:15
Na tibia.com ukazał się kolejny artykuł:
Inne pytanie, na które trzeba odpowiedzieć jest następujące: czy miejsce to musi być zaprojektowane z myślą o konkretnej profesji? Jeśli tak, to kolejną sprawą są potwory, które powinny w nim się znajdować, ponieważ poziom trudności w walce ze stworzeniami zależy od profesji. Dobrym przykładem takiego stworzenia jest demoniczny szkielet (demon skeleton). Ze względu na wysokie obrażenia jakie zadaje w walce wręcz, jest raczej trudnym przeciwnikiem dla młodych rycerzy, natomiast profesje, które utrzymują dystans w walce, będą miały z nim mniej problemów nawet na niższych poziomach.
Przy podejmowaniu decyzji o tym, jakie potwory powinny się znajdować na expowiskach, istotne jest także to, aby pamiętać o ich odporności oraz o tym, jakie znają czary, aby upewnić się, że poziom ich trudności jest dostosowany do profesji, oraz żeby uniknąć sytuacji, w której potwory zabijają siebie nawzajem lub po prostu giną bez żadnej akcji ze strony gracza.
Jeśli przyjrzymy się na przykład Pits of Inferno zauważymy, że potwory żyjące tam potrzebują ochrony ognia w celu przetrwania.
Kolejną sprawą jest architektoniczna struktura miejsca. Jeśli miejsce jest przeznaczone dla profesji walczących na dystans, musi ono zawierać dużą przestrzeń, aby przedstawiciele owych profesji mogli być ciągle w ruchu.
Expowisk przeznaczonych dla jednej profesji jest bardzo mało. Można je znaleźć na przykład na Wyspie Przeznaczenia. W takich miejscach loot jest dostosowany do danej profesji. Młodzi paladyni potrzebują sporo sprzętu do walki, więc potwory, które znajdują się w miejscu przeznaczonym dla nich, muszą zostawiać taki sprzęt, aby paladyni nie musieli się obawiać o zbytnią jego utratę.
Nawet jeśli miejsce jest przeznaczone tylko dla jednej profesji, nadal trzeba pamiętać, co przedstawiciele poszczególnych profesji będą robić z potworami znajdującymi się w nim. Należy jednak dążyć do tego, aby takie miejsca były atrakcyjne również dla innych profesji.
Kolejną sprawą, która wymaga omówienia podczas tworzenia lochu jest sposób polowania na znajdujące się tam potworki. Używanie czarów powierzchniowych wymaga przestronnych sali . Wąskie przejścia mają tą przewagę, że można dzięki nim łatwo kontrolować hordy potworów. Jednakże wielu graczy używa ich by zblokować innych.
Inne rzeczy, na które projektanci lochów powinni sobie odpowiedzieć to: czy powinny istnieć specjalne wnęki dla graczy, gdzie mogą się skryć gdy walka stanie się zbyt trudna? Czy powinno gdzieś istnieć bezpieczne miejsce w okolicy gdzie można się łatwo dostać? Jak daleko jest wejście? Czy potwory mogą zostać zwabione w miejsce gdzie nie powinny się znaleźć? Czy są schody czy miejsce na wspięcie się liną? Jak daleko powinni gracze odciągnąć potwora by dobrze z nim walczyć? Czy loch będzie miejscem grupowych polowań czy raczej pojedynczych graczy? Oraz jak powinien wyglądać? Jakie elementy powinny zostać użyte by stworzyć odpowiednią atmosferę?
Kiedy projektanci zadecydują o wszystkich właściwościach struktury lochu i potworów, jeszcze wiele decyzji musi zostać podjętych. Lochy zawierające loże wielu potworów maja swoje własne właściwości. Najważniejsze jest wybranie odpowiedniego siedliska dla danego potwora, ile stworzeń danego gatunku ma się w tym miejscu pojawiać, jak daleko mogą oddalić się od swojego legowiska oraz sama szybkość pojawiania się potworów. Szybkość ta nie zależy od samego siedliska, lecz także przez inne czynniki np. ilość graczy online. Wszystkie efekty konfiguracji legowisk potworów muszą być przestrzegane tak samo jak podczas tworzenia samego lochu.
http://img25.imageshack.us/img25/749...rhomesmall.jpghttp://img25.imageshack.us/img25/mon...jpg/1/w300.pngJak widać, z wszystkimi tymi sprawami, które muszą być rozpatrzone, łatwo jest zrozumieć, że nie wszystkie problemy jakie mogą napotkać gracze mogą być przewidziane. Z tego powodu na test serwerach kształt lochów czy same potwory zostaną zmienione. Jednak niektóre rzeczy nie zamierzone przez nasz zespół, wychodzą na wierzch dopiero po dłuższym czasie. Z tego powodu, przerabiamy lochy regularnie gdy już zwykli gracze będą mieli wystarczająco dużo czasu na przetestowanie wszystkich kombinacji. Dla naszej analizy miejsc do polowań używamy dwóch sposobów, zarówno pobieramy dane automatycznie jak i od graczy.
Dane, które zbieramy automatycznie zawierają głównie następujące informacje: dla każdego serwera mamy tabelę, w której znajduje się lista różnych miejsc polowania, liczba potworów zabitych na każdym z nich, ile punktów doświadczenia zdobyła średnio każda profesja w danym miejscu. Zwróćcie uwagę na to, że każde miejsce zawiera kilka typów potworów, które dają różną ilość punktów doświadczenia. Potwory, które dają mniej doświadczenia są najbardziej ulubione przez rycerzy, natomiast te dające większą ilość doświadczenia przez magów. Powoduje to, że w tym samym miejscu magowie uzyskują większą średnią zyskanego doświadczenia.
Te statystyczne dane są bardzo przydatne. Nasz zespół widzi, które lochy są atrakcyjne dla danej profesji, a które są rzadko odwiedzane. Dzięki naszemu specjalnemu programowi możliwe jest nawet stworzenie mapy, która pokazuje atrakcyjność lochów:
http://img27.imageshack.us/img27/6558/analysismap.jpghttp://img27.imageshack.us/img27/ana...jpg/1/w500.pngTa część mapy pokazuje statystyki na powierzchni Tibii jesienią 2008. Dla twojej orientacji, przypominamy, że te wyspa na lewo to Rookgaard. Każde pole reprezentowane jest przez kropkę. Niebieskie kropki pokazują iż niewiele potworów zabijanych jest w danym miejscu, natomiast czerwone kropki wskazują dużą ilość zabitych potworów. Potwor, który żyje w wąskim przejściu nie ma takiego zasięgu jak potwór żyjący na otwartej przestrzeni. Oczywiste jest więc, że szansa na zabicie potwora w tym samym miejscu jest znacznie wyższa w wąskich przejściach. Proszę o tym pamiętać podczas interpretowania tej mapy.
Używając mapy i statystyk, nasz zespól patrzy na najlepsze miejsca do polowania oraz najgorsze miejsca do polowania.
Czasami zdarza się, że najlepsze miejsce do polowania znacznie się wyróżnia. W takim przypadku warunki tam panujące muszą zostać pogorszone. Jednakże takie sytuacje są rzadkością. Przykładem takiego znacznego odstawania od reszty był Okolnir, gdzie głównie magowie zdobywali ogromne ilości doświadczenia przez zwabianie kilku Lodowych Smoków i zabijanie ich przy pomocy Gniewu Niebios (Exevo Gran Mas Vis). Było to coś czego nie przewidzieliśmy podczas tworzenia Okolniru. Rozwiązaniem tego problemu było podzielenie wielkich przestrzeni na kilkanaście mniejszych.
Znacznie częściej z naszych analiz wyłaniają się lochy, które nie są tak atrakcyjne dla graczy. Miejsca te są dokładnie oglądane i porównywane z innymi by znaleźć sposób na ich ulepszenie. Czasami powód omijania danego miejsca jest oczywisty, jednakże w wejściu w detale problem jest o wiele bardziej złożony i trudny. Powodem nieatrakcyjności miejsca może być rozplanowanie całego lochu, same potwory, czy coś zupełnie innego.
Jeżeli istnieje atrakcyjny loch zawierający ten sam typ potworów lecz posiadający inną strukturę, można śmiało powiedzieć, że to nie potwór jest problemem. Jeżeli jednak nie istnieje atrakcyjny loch z danym stworzeniem, jest wielce prawdopodobne, że to potwór jest problemem. Problemem może być słaby łup, być może nie nadający się na sprzedaż, stwory występujące nie posiadają odpowiedniej ilości doświadczenia, tak że polowanie tam jest nieekonomiczne czy po prostu zbyt trudne i ryzykowne. Jest dużo ponad 20 parametrów, które mogą być zmieniane by zmienić siłę potwora. Przykładowo: wszystkie agresywne i ochronne czary, które posiada potwór, jego odporności, ilość punktów życia itp. Jednakże, ciągle jest możliwe, że to nie potwór jest problemem tylko miejsce, w którym się pojawia, a dokładnie jego właściwości dotyczące szybkości pojawiania się potworów czy też po prostu długa i skomplikowana droga do miejsca polowania.
Tak więc istnieje wiele prawdopodobnych możliwości dlaczego dane miejsce jest nieatrakcyjne i trudno jest wynaleźć idealne rozwiązanie by zrobić je bardziej atrakcyjnym patrząc tylko na tabele i statystki. Następną rzeczą jaką chcemy zrobić jest: zapytać się was, naszych graczy!
Chcielibyśmy zaprosić was byście napisali własną opinię w
Temacie Analiz Miejsc Polowań w dziale dyskusji, oczywiście tylko w języku angielskim.
Prosimy na odpowiedź na dane pytania:
Jakie jest twoje ulubione miejsce do polowania i jaką profesją/poziomem doświadczania zazwyczaj tam polujesz?
Dlaczego jest twoim ulubionym miejscem?
Gdzie zazwyczaj nigdy nie polujesz?
Co czyni to miejsce tak nieatrakcyjnym?
Jakie potwory uważasz generalnie za bardzo dobre na polowania i dlaczego?
Które potwory uważasz za beznadziejne na polowania i dlaczego? Co byś polepszył?
Czy istnieją jakieś potwory, które są po prostu za dobre i powinny zostać osłabione?
Dobrego polowania!
Wasi Community Managers.
Sir novol - 02-04-2009 21:30
Nie ma zdjęcia z teamu hunted =(
A tak
w ogóle fajna praca czekamy na next...
Ghoost Assasin - 02-04-2009 21:39
Bardzo ładnie napisane :]
PS: Ta rezygnacja to chyba joke bo Scobel już napisał newsa, a temat z rezygnacją już usunięty.
lis132 - 02-04-2009 21:57
Bardzo ładnie napisane :]
PS: Ta rezygnacja to chyba joke bo Scobel już napisał newsa, a temat z rezygnacją już usunięty.
Nie znaczy że jak Scobel napisał newsa to nie zrezygnował z moderatora forum.
@topic
Ładnie Napisane :D
Maly Zbychu - 02-04-2009 21:58
I znowu fajnie napisane :D
Dar Niebios - 02-04-2009 22:06
Zuo~ sprawuje się jako Redaktor ;d
Bardzo fajne
Druidexx - 02-04-2009 22:10
Hehe dobre
chciałbym miejsce dobre dla 50+ palla
Infernal Inferno - 02-04-2009 22:12
Ciekawie napisane. co z tą rezygnacja??
Ninja08 - 02-04-2009 22:32
Lol to jest post z tibia.com ...a tak wogóle to łatwo się tłumaczy z angielskiego na polski są do tego specialne programy np. Internet Translator 3... więc każdy mógł to przetłumaczyć ^^
Edit by Zuo: Jasne, spróbuj to z tibia.com przetłumaczyć translatorem ... Życzę powodzenia! -.-
:)))Elenq:))) - 02-04-2009 22:32
nono bardzo ciekawe napisane :)) zobaczymy co z tego wyjdzie Xd
Ninja08 - 02-04-2009 22:33
I znowu fajnie napisane :D On to tylko przetłumaczył...
@down
No dobra przetłumaczył i wyciął parę tekstów xD
Matiseq - 02-04-2009 22:38
On to tylko przetłumaczył...
No, ale tłumaczenie to też sztuka! Trzeba dużo wyrazów wykreślać, zmieniać, poprawiać itp..
@Topic
Widać, że to nie takie proste te robienie lokacji.
Michiru Kaio - 02-04-2009 22:44
Fajny artykuł sporo wyjaśnia, ale trochę mi się to nie zgadza z tym co cipsoft pokazał w Yalahar ...
Doomixx - 02-04-2009 22:46
Skoro według co poniektórych to tak szybko i łatwo sie da przetłumaczyć to mogliście to sami zrobić...
Bydle - 02-04-2009 22:55
fajne i ciekawe :] < tak nawiasem Scobel ma teraz senior membera o ile się nie mylę a miał jakąś wyższą rangę chyba forum administrator nie? czy coś więc już nie wiem o co chodziło w tym waszym dżołku : -)
Playboy Bunny - 02-04-2009 23:14
Bardzo ładnie,mądrze,profesjonalnie napisane bardzo ciekawe i wciągające oby tak dalej:)
Leo9070 - 02-04-2009 23:14
Lol to jest post z tibia.com ...a tak wogóle to łatwo się tłumaczy z angielskiego na polski są do tego specialne programy np. Internet Translator 3... więc każdy mógł to przetłumaczyć ^^
Szkoda mi Cię kolega hahaha translator xDDDDDDDDDDD. Przetłumacz następnym razem artykuł translatorem nie zmieniając treści :d
#top
Widać jak poh jest oblegany, ale powinni pokazać żółwie haha. Z tych artykułów można się wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć. Ale i tak Cipsoft wpierw robi potem planuje :p
#edit
Część z Was nawet nie zauważyła, że to jest tylko tłumaczenie miesięcznego artykułu Community Managerów...
Vampir xD - 02-04-2009 23:25
Problemem może być słaby łup, być może nie nadający się na
sprzedasz...
A tak poza tym to dobrze przetłumaczony
PS translator hahahahah
Pewnie translator :) Mam nadzieję, że to ironia, błąd już poprawiony.
Daviasz - 02-04-2009 23:28
Juz zabieram sie do pisania w temacie na tibia.com :-]
See-ba - 03-04-2009 00:18
no ciekawe, ciekawe
@Zuo napracowałeś się c[=
Artiru Newal - 03-04-2009 00:49
dość ciekawe jest to : ]
Loleq - 03-04-2009 07:22
bardzo ciekawe :)
Selius-Tius - 03-04-2009 07:23
^^ Lizusy................ Zajefajne! xD
Valdan - 03-04-2009 07:52
Nom, fajne fajne.
Pozdr0:D
Mikuś - 03-04-2009 08:02
bardzo ciekawe,nawet niewiedziałem że aż tyle trzeba się namęczyć żeby stworzyć jakieś expowisko :)
Guard - 03-04-2009 08:26
Ładne opowiadanie ze strony Cipsoftu. ;)
halenton - 03-04-2009 09:57
fajne. nie sądziłem że trzeba się a ta napracować przy tworzeniu expowisk
Deon - 03-04-2009 10:11
może zrobią więcej miejscówek dla facca a nie co drugie update dodają jakies miasta dla pacca :mad:
Dies Domine - 03-04-2009 10:19
nie było tego milutkiego fake'u z Zerkiem i innymi ;P
ale ogółem rzecz biorąc - Zuo - kox.
xDDD
poducha17 - 03-04-2009 11:07
Fajny artykuł :D
Luminis Inferi - 03-04-2009 11:28
Powinna być sprzedaŻ. Ogólnie artykuł bardzo ładnie przetłumaczony i ciekawy ;). Jeden z niewielu które przeczytałem od deski do deski.
Adanus - 03-04-2009 13:37
Bzrdzo ciekawie napisane :]
Feru - 03-04-2009 14:09
Noi co z tego ze na programie to mozna przetłumaczyc jak jestes taki mondry frajerze. to sam to przetłumacz ZAL mi takich ludzi
Ale projekt bardzo dobry Pozdrawiam :LPPPP
musisz zara ludzi od frajerów wyzywac ?
po za tym to ciebie mi jest żal .. naucz sie pisac koles ;]
@top
ciekawy artykuł..jeden z ciekawszych ktory przeczytalem ale wole artykuly dotyczace potworów (ras) i rzadkich przedmiotow (typu Magic Longsword)
AroXD - 03-04-2009 14:11
Good ;P tylko nie "podniecajcie" sie tak tym bo to na tibi pl tez jest i tylko pewna wybitan osoba znajaca język angielski i polski przetlumaczyla to ;P
Bous the Hunter - 03-04-2009 14:26
fajnie i dobrze napisane:)
a tak w ogóle to co z tą rezygnacją?
Tomekk - 03-04-2009 14:30
heh żeś się rozpisał;]
Dublet - 03-04-2009 14:42
dość ciezka praca jest przy tworzeniu expowisk... ale czego sie nie robi dla gry:D:D:D
Roravaryn kirus - 03-04-2009 14:59
Ladnie napisane :D
Bacardi - 03-04-2009 15:03
Dobrze się czyta :)
Reazen - 03-04-2009 16:07
Fajny Artykuł ;p
*Tibalt* - 03-04-2009 17:16
Długie i nieciekawe ...
Orik - 03-04-2009 17:55
bardzo ładnie, podoba mi się jak zwykle zresztą:)
Zuo jest bardzo zue - 03-04-2009 18:03
Długie i nieciekawe ...
Według mnie nawet tego nie przeczytałeś :)
Mi się podoba, ładne tłumaczenie. Tylko Zuo leniwy jesteś! 2 dni to tłumaczyłeś, idioto! Leń śmierdzący -.-
To narzędzie jest świetne, mam nadzieję, że CipSoft wykorzysta i poprawi niektóre miejsca takie jak Carlin. Z tego miasta można dużo wycisnąć ...
Zaczek - 04-04-2009 08:14
Ok do końca tego nie przeczytałem ale podoba mi się
Naper - 04-04-2009 08:57
Mi się podoba, ładne tłumaczenie. Tylko Zuo leniwy jesteś! 2 dni to tłumaczyłeś, idioto! Leń śmierdzący -.-
Zuo, twoja mama zaczęła grać w tipje, i wbiła Ci się na hunted!
Nędzny to najwyżej jesteś ty. Znajdź lepsze tłumaczenie, panie kozak. ;)
A teraz Cie broni :D
Topic
pisze na tibia.com :S
Kmicicus - 04-04-2009 09:26
To narzędzie jest świetne, mam nadzieję, że CipSoft wykorzysta i poprawi niektóre miejsca takie jak Carlin. Z tego miasta można dużo wycisnąć
(sorka że nie w cytacie, nie chce mi się XD)
Zgadzam się z tą wypowiedzią Zuo, mogli by bardziej uatrakcyjnić Carlin i gdyby jeszcze nie było tam tyle noobów, ja tak naprawdę kiedyś najbardziej lubiłem te miasto.
*Tibalt* - 04-04-2009 13:37
Nędzny to najwyżej jesteś ty. Znajdź lepsze tłumaczenie, panie kozak. ;)
Obraziłeś mnie :(
To teraz ja xD : Nędzny to może być Twój stary, ale nie ja :) :P
Xenis - 04-04-2009 16:56
Praca mi się podoba jest dość ciekawa.
Royal Asassin - 04-04-2009 20:35
Lol to jest post z tibia.com ...a tak wogóle to łatwo się tłumaczy z angielskiego na polski są do tego specialne programy np. Internet Translator 3... więc każdy mógł to przetłumaczyć ^^
Edit by Zuo: Jasne, spróbuj to z tibia.com przetłumaczyć translatorem ... Życzę powodzenia! -.- Ninja :D Total Kozak xD English Translator, jeśli o to Ci chodziło, tłumaczy, ale lekko mówiąc niepoprawnie ortograficzne, więc to nie takie proste ^^
Ja nie wątpię w umiejętności Zua, bo gdyby ich nie miał, to nie pracowałby dla hunted.pl
@topic
Ładnie przetłumaczone :) CipSoft się interesuje :p To very good :D
Pozdrawiam.
Rip - 05-04-2009 21:47
Ciekawy artykul ;] Dobrze przetlumaczony ;]
Optio - 07-04-2009 16:55
Dosyć fajnie przetłumaczony artykuł.
Nie znalazłem błędów.
Squeez - 16-04-2009 15:43
Dobry artykuł, 10/10 za wkład pracy :p
Pchiller666 - 25-04-2009 20:03
Super !! :d
Dzony - 07-05-2009 18:07
Lubie takie artykuły czytać xd 10/10
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plbetaki.xlx.pl