50 odpowiedzi od menedżerów produktu - część 2.
Loleq - 14-05-2010 17:19
12 maja 2010 roku pojawiły się odpowiedzi na kolejne pytania zadane przez Was dla menedżerów produktu. Ten temat jest aktualizacją pierwszej części artykułu
"50 odpowiedzi od menedżerów produktu."Gra oraz zawartośćP: Zawsze zastanawiałem się, dlaczego na światach Optional PvP, runy rzucane na ziemię, takie jak "fire bomb" czy "energy wall" itp. utrzymują się tylko przez kilka sekund?Guido: To jest temat, nad którym trzeba się zastanowić w obecnej sytuacji na tych światach. Aktualnie, jest to pozostałość z przeszłości. Po prostu nie zmieniliśmy tego, lecz jestem pewien, że zrobimy to w niedalekiej przyszłości. Ale daj mi możliwość podania dwóch powodów, dlaczego czas aktywności tych run na ziemi jest taki krótki.
W dawnych czasach, wiele ruchomych obiektów, dla przykładu beczka, były obiektami, przez które nie mogłeś przejść. Jednakże, mogłeś użyć runę na niej, gdzie powstawał dany "field". Nie mogłeś wtedy przesunąć beczki do czasu zniknięcia fielda. W ten sposób można było łatwo budować pułapki, na światach Optional PvP.Drugi przykład jest podobny, pułapka stworzona z graczy. Postacie, stojące na "fieldach", nie mogły być przesunięte, a nie można było przechodzić przez graczy. Krótki okres istnienia fielda, pomagał uniknąć pułapek zastawianych, np. na graczy uciekających przed potworami. Obie sytuacje już nie mogą mieć miejsca, ponieważ można przechodzić przez graczy z którymi nie jesteś w wojnie, a także beczki itp.
P: Jakieś szanse na drugą promocję?
Craban: Szanse są dość spore. Odbyliśmy już burzę mózgów na temat nie jednej, lecz kilku promocji lub czegoś podobnego w zeszłym roku. Dotyka to tematu wielu wyborów i opcji rozwoju swojej postaci. Więc tak, pomysł ten znajduje się na naszej liście "rzeczy do zrobienia".
P: Na dzień dzisiejszy, dowolny 'stos' graczy i kilka noob charów to najlepsza obrona, jaką można uzyskać. Czy taki był tego cel? Po co nowe zasady rządzące 'stosami' graczy zostały wprowadzone?Craban: Więc, zostało to wprowadzone z technicznych powodów. Struktura klienta i serwerów jest tak stworzona, że w sytuacji występowania wielu postaci lub potworów w jednym miejscu, tylko kilka z nich jest widocznych. Jest to historyczny problem, a w dodatku, jest tak od zawsze.
Teraz, zasada, że nie możesz zaatakować kogoś, jeżeli jesteś głęboko w stosie była potrzebna, ponieważ musieliśmy wykluczyć sytuację, w której gracz atakowany nie może odpowiedzieć ogniem.
Efektem ubocznym, jest wykorzystywanie tego by ukryć się w stosie. Nie chcemy tego tak zostawić, jednak musimy naprawić problem wymieniony wyżej. Zdecydowaliśmy więc, pozostawić ten efekt uboczny, ponieważ jest on wykorzystywany do celów obronnych. Nie możesz oszukać systemu by kogoś zabić, lecz by się ukryć. W przyszłości usuniemy problem, który sprawia, iż gracze będący głęboko w stosie stają się niewidzialni. Jednakże, potrzebujemy na to dużo czasu, ponieważ ingeruje to w praktycznie wszystko, co dzieje się w grze. Po usunięciu tego problemu, prawdopodobnie usuniemy także zasadę stosów, by uniknąć nadużyć.P: Czy są jakieś plany by zmienić/zmodyfikować/zaktualizować Rookgaard w jakiś sposób?Skyrr: Tak, obecnie analizujemy możliwe aktualizacje Rookgaard'u. Kiedy rozważaliśmy podstawowy pomysł na modyfikacje, postanowiliśmy dać Tibijczykom źródło impresji, dzięki której będą mogli zobaczyć nowe rzeczy w grze, np. grafiki Jana lub questy podobne do dodanych przez Chayenne w zeszłym roku. Głównie chcemy włożyć wysiłek w nowe wprowadzenie do gry.P: Czy wprowadzicie piątą profesję?Guido: Nigdy nie mów nigdy, jednak jest to jedna z rzeczy, której nie chcielibyśmy zmieniać z powodów typów światów, jakimi dysponujemy. Jednakże, skupiamy się na wyrównaniu profesji, stwarzaniu kariery od postaci niskopoziomowej, do wysokopoziomowej bardziej ciekawszą i zaoferowaniu wam kilku opcji, by wasza postać była niepowtarzalna.P: Co wy, jako developerzy, sądzicie o opiniach, iż wiele nowych rzeczy zostało skopiowanych z różnych, sławnych gier 3D?Skyrr: Gram w gry od czasu, gdy wydawane były na Commodore C64 i Atari VCS. I, szczerze, nie widzę dziś wielu, naprawdę nowych, pomysłów w grach. Istnieją podstawowe elementy gier RPG, które pojawiają się w wielu grach od dekad. Wiele rzeczy, które występują we wspomnianych grach 3D, były stworzone w MUDzie, opartym na prostym tekście, w latach 80-tych i nie były zmieniane przez twórców tych gier.
Ale czy to jest złe? Wiele mechanizmów, na których oparte są gry, są dobre i jest to udowodnione. Nikt nie narzeka na fakt, iż większość gier RPG używa systemu 'punktów doświadczenia'. Również wiele systemów jest standardem w tej branży, np. poruszanie się przy użyciu klawiszy "wsad" lub poprzez dwukrotne kliknięcie myszą. Dlaczego konsumenci chcą zmieniać wprowadzone zwyczaje w grach?
Projektant gier tworzy koktajl z wielu różnych składników, z których składają się inne gry. Oczywiście, jeżeli potrafi myśleć o całkowicie nowej opcji, która dostarczy dobrej zabawy i pójdzie z innymi opcjami w parze, może stworzyć unikalną grę. Ale jest też wiele znanych gier, które są mieszanką znanych i popularnych gier lub ich części, wymieszanych w nowy i kreatywny sposób. Ale nie zapominajcie, konsumenci nie zawsze doceniają nowe pomysły. Nie okłamujmy się, w tej branży najlepiej sprzedają się sequele (z ang. następne części, kontynuacje) znanych serii i firm - i to nie dlatego, że wydawcy tak chcą, tylko ludzie kupują te gry, omijając nowe i świeże produkcje. Zasady i oszukiwanieP: Wolność słowa jest dobra, jednak nie każdy chce widzieć przekleństwa w Tibii. To samo dotyczy linków, szczególnie od tych denerwujących sprzedawców złota i pierwszych poziomów używających prywatnych wiadomości. Powiedzcie mi, czy są plany wprowadzenia filtra na wulgarny język i URLe?Skyrr: Filtry automatyczne można bardzo łatwo oszukać, na przykład poprzez dodanie gwiazdki, w każdym P*R*Z*E*K*L*E*Ń*S*T*W*I*E. Oprócz tego problemem istnieje wiele języków, których gracze mogą używać w prywatnych wiadomościach. Bardzo ogromnym wysiłkiem byłoby utrzymywanie takiego filtra, a nadal można byłoby go obejść. Tak więc nie jest to funkcja, którą wprowadzimy teraz. Nie oznacza to jednak, że pozwolimy aby tak było. System raportowania, który teraz wprowadziliśmy został Wam oddany do użytku. W letniej aktualizacji zamierzamy poszerzyć jego działanie, także na kanałach prywatnych.P: Czy macie bardziej surowe kary dla oszustów niż tylko miesięczny ban + stałe ostrzeżenie?Skyrr: Stosujemy już inne kary, niż te wspomniane, ale nie będziemy ujawniać żadnych szczegółów na ich temat, ponieważ pomogłoby to oszustom. Ciągle próbują dowiedzieć się czegoś o systemie, który działa przeciwko nim. Wszelkie informacje, które znajdą pomogą im uniknąć naszych środków zapobiegawczych, a wszystko co ujawnimy pomoże im w tym. Nie uważamy, że gracze grający uczciwie potrzebują takich informacji – chcą usunąć oszustwo, a jeśli my tego dokonamy, nie będą potrzebowali żadnych szczegółów jak dokładnie zostało to zrobione. Wiemy, że jest to bolesne dla naszych graczy, o ile nie uda się nam rozwiązać tego problemu. Klienty, Serwery i inne techniczne zagadnienia.
P: W imieniu wszystkich graczy Nowej Zelandii i Australii: Czy planujecie akutalnie postawienie serwerów dla Kiwi i Aussie, żyjących na antypodach?
Skyrr: Oczywiście, leży to w naszym interesie, aby zapewnić możliwość gry w Tibię każdemu zainteresowanemu klientowi. Z drugiej strony, nie możemy skonfigurować serwerów w każdym kraju. Istnieje szereg czynników, które musimy wziąć pod uwagę podczas wyboru lokalizacji serwera. Musimy znaleźć godnych zaufania dostawców, którzy mogą zapewnić pożądany stopień bezpieczeństwa IT, a także szerokopasmowego połączenia dającego dużą przepustowość internetową. Innym ważnym kryterium jest stabilność oferowanych serwerów. Ilość potencjalnych klientów musi być też wystarczająco duża, aby pokryć stałe wydatki na serwery. Jesteśmy zainteresowani oferowaniem dodatkowych lokalizacji serwerów, ale nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Aktualnie prowadzimy ocenianie możliwych lokalizacji serwerów, ale nie mogę nic powiedzieć na ten temat, ponieważ wyniki nie są jeszcze gotowe.P: Kilka dni temu przeczytałem artykuł o „tunelowaniu przez proxy” i zgodnie z tym artykułem jest to sposób złagodzenia lub całkowitego rozwiązania efektów lagów. Wiem, że jest to już dostępne dla innych gier online i chciałbym wiedzieć, co o tym myślicie, czy jest to możliwe do zastosowania w Tibii w bezpieczny sposób?Skyrr: Jest to trudny temat i bardzo blisko związany z pytaniem o dodatkowe lokalizacje serwerów. Tunelowanie przez serwery proxy może rozwiązać problem lagów dla niektórych grup graczy w szczególnych sytuacjach, ale dla większości graczy, w ogóle to nie rozwiąże tego problemu. Dodatkowo może to doprowadzić do problemów z bezpieczeństwem – będziesz routował swój ruch internetowy do kogoś, kto może być zainteresowany manipulowaniem lub analizowaniem go (jakbyś się czuł, gdybyś prowadził wojnę z gildią, a przeciwna drużyna przekonałaby operatora usług tunelowania, aby opóżniać albo odciąć wasz ruch w Tibii, w czasie walki?).Jeżeli miałby się tym zajmować CipSoft, mielibyśmy ten sam problem ze znalezieniem niezawodnego i bezpiecznego partnera, jak z oferowaniem nowej lokalizacji serwera. A jeżeli byśmy znaleźli taką możliwość, to prawdopodobnie postawilibyśmy tam pełnoprawne serwery gry niż usługę tunelowania, która nie przyczynia się do poprawy problemów wielu graczy. InneP: Czy posiadacie tajne postacie, którymi gracie jak każdy inny i oprócz zabawy używacie ich do analizy gry?Guido: Tak wielu z nas gra w Tibię na tajnych postaciach, na różnych światach. Przede wszystkim gramy dla zabawy, ale czasami staramy się grać na różne sposoby, aby sprawdzić grę. Kilkoro z nas jest nawet członkami zwykłych gildii. Ponadto, mamy wewnętrzne systemy badania w naszym biurze, gdzie robimy większość tekstów, oraz niektóre zabawne rzeczy, których nie możemy zrobić na rzeczywistych serwerach, takie jak zabawy z super silnymi potworami.P: Do kogo chcecie skierować swój produkt? Czy będziecie zaspokajać graczy, którzy lubią bardzo konkurencyjny styl gry, czy raczej tych, którzy wolą grać w środowiskach mniej agresywnych?Craban: Właściwie, to pytanie jest oparte na założenie, którego my nie podzielamy. Zakładasz, że tak na prawdę nie możemy mieć obu grup graczy w jednej grze. Wiem już, że jest to bardzo możliwe, aby dostosować oba style gry na różnych typach świata gry. Bardziej agresywni gracze mogą grać na Hardcore PvP, spokojniejsi czują się bardziej komfortowo na Optional PvP.
Problem pojawia się, gdy obie grupy zbierają się na tym samym świecie. Chcemy to osiągnąć poprzez dodanie specjalnych funkcji, które umożliwią więcej sprawiedliwości pomiędzy różnymi grupami. System wojen jest pierwszym krokiem, dlatego oceniliśmy go dokładnie z naszymi graczami, aby osiągnąć poprawę w tym kierunku.Tłumaczyli:
Loleq,
Juzek Masarz.
Bobek - 14-05-2010 17:26
Fest szybko się to tu znalazło. --ironia--
PS. Popraw interpunkcję xd
Rothadox - 14-05-2010 18:29
Wczytałem się. Naprawdę ciekawe.
Tibiacz15 - 14-05-2010 19:04
Hehe nie które odpowiedzi są śmieszne ale sie w czytałem w to...warto przeczytać !
Karateka - 14-05-2010 19:13
Bardzo dobry wywiad, można naprawdę się wciągnąć. Polecam.
Myster Migdal - 14-05-2010 20:35
Bardzo zaciekawiła mnie informacja o kolejnych promocjach - będzie kolejny plus dla graczy PACC i coraz więcej ludzi będzie miało "zapotrzebowanie" na kupno tego cuda... :wink:
Cien Jade - 14-05-2010 21:30
Nice. Super się czytało i w ogóle. Może ja znam jakiegoś gm'a i nawet o tym nie wiem. ;D
nevil11 - 14-05-2010 21:35
Ehm.. dosyć ciekawe xD:pleased:
killmeplz - 14-05-2010 23:22
Nawiązując do jednej z odpowiedzi: Zawsze uważajcie kogo przyjmujecie do gildii i co mówicie przy na pozór zwykłych graczach bo jeszcze ban wpadnie za darmo ;)
Całkiem ciekawie brzmią wypowiedzi cmów a co zostanie wprowadzone/zmienione a co jest czczym gadaniem to się okaże w przyszłości :P
Lukas - 15-05-2010 12:49
Te pytania sa naprawde ciekawe. Warto przeczytac.
Btw tibiaspy.com miala to przetlumaczone juz 4 dni temu :lolo:
Eastwood - 15-05-2010 15:08
Bardzo zaciekawiła mnie informacja o kolejnych promocjach - będzie kolejny plus dla graczy PACC i coraz więcej ludzi będzie miało "zapotrzebowanie" na kupno tego cuda... :wink:
Raczej ci, którzy kupują bedą wydawać pieniądze bardziej słusznie. Im więcej opcji, tym bardziej opłaca się kupić pacc ;)
Hades - 15-05-2010 16:07
Bardzo fajny wywiad można wiele ciekawych rzeczy się dowiedzieć.
Requestek1994 - 15-05-2010 16:21
hmm. strasznie ciekawy temat i pytania;) warte przeczytania:)
ale jedna mnie rzecz zaskakuje, dokładnie to 5 profesja. Moim zdaniem to nie jest za dobry pomysł.
Fajnym też pomysłem jest ta nowa promocja, wielu graczy posiadający pacc się ucieszą, a zwłaszcza ja.^^
Kurak199 - 15-05-2010 20:20
Bardzo fajnie się czyta ; )
Marilyn Manson - 15-05-2010 21:43
Hi! :happy:
Zaciekawił mnie wątek o piątej profesji . Czy to realne ? xd
Dobrze też , że chcą zmienić coś na rookgardzie .
Ogólnie git ! :tongue:
Denzel Zi0m - 16-05-2010 14:53
Ta 5 profesja to nie jest zły pomysł ;), ale jednak to by wprowadziło chaos w grze...Czemu ?? Masa 40-80 lvl'i przestała by grać swoimi main-charami aby wypróbować nową profesję szczególnie druidzi i magowie ....A to dla tego , że poprostu na na przykład 45 sorciem się trudno gra (smp dają mało many w porównaniu z ich ceną ).
Denzel Zi0m - 17-05-2010 10:42
@edit up
sry pomyliło mi się :P miałem na myśli manasy które na 45 lvl dają mało many a wtedy sorc/drut jest brany na mocniejsze hunty
Rookie - 17-05-2010 17:32
<3 pomysl rozszerzenia Rookgaard'u
To z 5. profesja mi sie nie podoba... za duza bylaby to rewolucja...
Od kiedy pamietam byly 4 profesje (5 jak kto woli... bo none tez jest xP) i tak powinno zostac
Obecnie mamy:
lmagow: potega magiczna, slabosc fizycznal
lpaladynow: rownowaga pomiedzy magia a fizycznymi atakamil
lrycerzy: potega fizyczna, slabosc magicznal
Co mieliby jeszcze dodac o.o?
Maja mozliwosci:
lprofesja slaba magicznie i fizycznie (tylko kto ma tym grac?)l
lprofesja silna magicznie i fizycznie (tylko kto bedzie gral innymi?)l
lrozszczepienia obecnych profesji (np. powiedzmy assassin badz co tam sobie ubzduraja ktory jest slabszy fizycznie od rycerzy ale mocniejszy magicznie (np. zna czar invisible o.o i ma wiecej many o.o albo moze szybciej bic (fast attack) x.x)l
Jak dla mnie beznadzieja...
Mam nadzieje ze takie idee zgina w fazie rozmyslania ;D
2. promocja moglaby byc... jednak jakie bonusy mialaby dawac?
Zauwazmy ze w chwili obecnej gracze z kontem platnym maja juz o wiele wieksza moc niz te na
FACC bedacych nawet o znaczna liczbe poziomow silniejszych (czary dla
PACC, obecna promocja, szybszy exp na
expowiskach z wiekszymi mozliwosciami wartosciowego lupu).
Jezeli dodalibysmy kolejna promocje (ktora jak sie domyslam mialaby przyspieszac regeneracje) mozemy liczyc na wieksza liczbe kont platnych (wieksza pokusa) lecz nie zapominajmy o osobach na
FACC ktorzy mogliby ewentualnie zostac pogromieni przez przepakowanych
PACC-Feature'ami placacych.
Nunelek - 22-05-2010 00:36
A moglby ktos przetlumaczyc ostatnia, trzecia partie pytan i odpowiedzi?
Grumpy - 22-05-2010 08:41
Fest szybko się to tu znalazło. --ironia--
PS. Popraw interpunkcję xd
Jeśli Ci to przeszkadza, to nic nie stało na drodze abyś sam to przetłumaczył i im przesłał.
hancolek - 23-05-2010 11:20
Czy są jakieś plany by zmienić/zmodyfikować/zaktualizować Rookgaard w jakiś sposób?
A może by tak z myślą o Rookslayerach zrobić depo na Rookgardzie
Jopek882 - 23-05-2010 14:31
Kiedy zacząłem to czytać to musiałem dokończyć xD Bardzo ciekawe, interesujące pytania :)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plbetaki.xlx.pl